Heel veel leuke dingen in het vooruitzicht! - Reisverslag uit Oulu, Finland van Bas Robben - WaarBenJij.nu Heel veel leuke dingen in het vooruitzicht! - Reisverslag uit Oulu, Finland van Bas Robben - WaarBenJij.nu

Heel veel leuke dingen in het vooruitzicht!

Door: Bas Robben

Blijf op de hoogte en volg Bas

16 Februari 2014 | Finland, Oulu

Het is inmiddels alweer 6 weken geleden dat ik Nederland verliet. Ik heb het nog steeds gigantisch naar mijn zin. Steeds kom je weer nieuwe mensen tegen. Wat ik zoal gedaan heb of nog ga doen kun je in dit verslag lezen!

Een aantal weken geleden hebben we samen sushi gemaakt met 9 mensen. Het waren mensen uit Italië, Portugal, Frankrijk, Roemenië en natuurlijk niet te vergeten: een Japans meisje! Zij wist precies hoe je zoiets moest maken en natuurlijk ook koken met rijst. (het is weer net iets anders als normaal). Als je hier boodschappen wil doen dan ben je al gauw 30,- kwijt voor veel te weinig boodschappen. Het is hier nogmaals te duur, maar ik ben in het buitenland dus wat kan mij het schelen. Straks in de zomer maar wat extra werken!

2 weken geleden heb ik het noorderlicht gezien in Oulu! Ja het noorderlicht!!! Het was heel vaag, maar ik zag boven een wolk wel een groene gloed. Hopen dat ik het nog vaker mag zien hier!

Ok heb ik inmiddels al eventjes een fiets. Dat bleek toch wel noodzakelijk aangezien school een kilometer of 2 km is en het centrum 3 km. Goed fietske, alleen de ketting valt er nogal eens af, dus Papa? De bus is hier 3,30 per keer, dus dat ga ik niet elke keer betalen. Fietsen is hier goed te doen, aangezien het gewoon sneeuw is en niet zoals in Nederland van die drap.

Vorige week een hele gave party gehad. Het was een afscheidsparty van een aantal Franse jongens en een Nederlandse jongen. Het thema was Pimps & Hookers, dus dan kon je al raden hoe iedereen eruit zag. Bijna iedereen was verkleed, echt super leuk. Foto's te vinden op Facebook. Dit waren de minst slechte!

Afgelopen weekend ben ik in Helsinki geweest. Dit was omdat ik mijn paspoort moest aanvragen. Ik ga namelijk naar St. Petersburg eind maart! Alleen bij de Nederlandse Ambassade in Finland was dit mogelijk. Met twee Belgische en twee Duitse studenten hebben we op donderdagavond de nachttrein gepakt vanaf Oulu. Een enkele reis was €76,- Omdat ik een studentenkaart had, had ik 50% korting, dus werd het 76,- voor een retour. Om 21.37 uur vertrok deze trein. 9,5 uur (!) later waren we in Helsinki. Dit was dus rond 7.00 uur. De trein ging langzaam en via een omweg. Voor 14,- hebben we overnacht, en dit waren echt goede bedden, beter dan mijn eigen bed in Oulu. Deze dag in Helsinki hebben we een beetje door het centrum gewandeld en ook een museum bezocht!
Uiteindelijk zijn ook nog uitgegaan. Het was tenslotte valentijnsdag, dus ze hadden heel de club aangekleed. De prijzen waren 5,- tijdens het Happy Hour. Daarna gingen de prijzen naar 6,20 voor 0,4L bier. Je kunt ook overal met je bankpas betalen, dus je kunt wel raden hoe hard het dan gaat.

Ik had gelezen dat het eiland Suomenlinna een mooi eiland was om te bezoeken, dus daar zijn we heen gegaan de tweede dag. Op de weg naar de boot hoorden we opeens heel veel sirenes die onze kant op kwamen. Tot onze verbazing stopten ze ongeveer waar wij liepen. Er lag een man onder een brug in het water, ofja ijswater. Hulpverleners snelden naar hem toe, maar het was al veel te laat. Ze haalden hem uit het water en toen lag hij levenloos op het ijs. Dit was niet heel prettig om te zien, dus zijn we maar doorgelopen naar de boot. Een aparte boot trip, omdat het water zo goed als bevoren was. Het water bestond uit heel veel stukjes ijs. Ik snap nog steeds niet dat zo’n boot daardoor kan varen, maar het gaat blijkbaar. Het was een prachtig eiland met veel historische bezienswaardigheden. Ze hebben daar hobbithuisjes, deze lijken enorm veel op die huisjes uit de film: Lord of the Rings.
Rond 21.00 uur vertrok de nachttrein weer en lag ik op zondagochtend om 7.00 uur weer in mijn ‘eigen bed’. Helsinki is een leuke stad, maar niet echt een stad waar ik nog een keer terug voor zou gaan.

En bovendien heb ik me net ingeschreven voor een cruise met 1500 buitenlandse studenten naar het zweedse Stockholm. Het was binnen 6 minuten uitverkocht maar Basje zit erbij!

Ook gaan we deze week met wat studenten wat overleggen over wat we in de vakantie gaan doen. We gaan naar Lapland en Noorwegen. Naar de Noordkaap in ieder geval en naar het drielandenpunt van Noorwegen, Zweden en Finland. (Jawel, die bestaat!). Daar is een hele grote kans om perfect het Noorderlicht te zien. Bovendien wil ik in Lapland met husky's gaan rijden en sneeuwscooter rijden kan daar ook. Naar een wildlife park. Er is zoveel te doen!

En bovendien dan de trip naar St. Petersburg in het vooruitzicht.

Oja, ik heb mijn finse examen gehaald, dus op school gaat ook alles goed hoor Mama!

Groetjes uit een nog steeds wit Finland!

Bas

  • 16 Februari 2014 - 21:53

    Maja Kolsteren:

    Hoi Bas.

    Wat een belevenis, geweldig! Dat je dit mag mee maken is wel heel speciaal. Heerlijk genieten maar dat hoef ik jou niet te vertellen dat lukt je wel.
    Sjonge sjonge wat heerlijk, nou Bas het gaat je goed en heel veel succes met je studie!

    Groetjes tante Maja.

  • 17 Februari 2014 - 10:10

    Gerry:

    Hooooi Bas,

    Nou zeg, wat een mooi verhaal weer!
    Je maakt van alles mee! Enne die ketting, da ga je zelf wel leren, anders kom je niet ver met die fiets, haha!
    En wat gaaf, het noorderlicht gezien, hopelijk krijg je nog een keer de kans om het te zien!
    Misschien kom je ons Sandra nog wel tegen in Zweden, die gaat daar in maart naar toe!
    Dat zou toch grappig zijn!!

    Nou Bas, veel plezier nog, veel foto's maken en succes met de studie!!
    XX Gerry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Oulu

Bas

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 3992

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Finland 2014

Landen bezocht: