Maart Pretmaand - Reisverslag uit Oulu, Finland van Bas Robben - WaarBenJij.nu Maart Pretmaand - Reisverslag uit Oulu, Finland van Bas Robben - WaarBenJij.nu

Maart Pretmaand

Door: Bas Robben

Blijf op de hoogte en volg Bas

07 April 2014 | Finland, Oulu

Na mijn eerste reis begin Maart naar Lapland, stond deze maand alleen maar in het teken van reizen. Tussendoor natuurlijk ook nog wel wat gestudeerd hoor... Na de verjaardag van Maikel goed gevierd te hebben hier in Otokyla, vertrokken we met een groot aantal studenten richting de Zweedse hoofdstad Stockholm!

's Ochtends om 5.00 uur vertrok de bus en na een rit van 9 uur kwamen we aan bij de haven van Helsinki. Een enorm cruiseschip stond op ons te wachten. Het thema was piraat. We kregen een welkomst show voor alle studenten die op deze boot aanwezig waren. Er waren meer dan 1000 piraatjes op de boot. Champagne kon hierbij niet ontbreken. Na deze show stond er een buffet te wachten. Ongelooflijk goed! Alles hadden ze, en super luxe. Je kon onbeperkt bier en wijn drinken. Na een uur of 2 was dit afgelopen en gingen we verder naar een karaoke bar. Lekker zingen en meeblèèren.De volgende dag moesten we weer vroeg eruit omdat het schip om 9.00 uur in Stockholm was. Prachtige stad, Stockholm! Samen met Maikel, Daisy en Lore de stad bezocht. En ja, we waren met twee vrouwen mee, dus die moesten natuurlijk gaan shoppen! Tegen 17.00 uur weer op de party boot gestapt richting Helsinki. Zonsopgang gezien vanuit de boot, echt geweldig! Na een nacht van welgeteld 1,5 uur kon ik er weer uit omdat we waren gearriveerd in Helsinki. Hierna wachtte ons weer de lange terugreis naar het Noorden van Finland.

Na weer 3 dagen naar school te zijn geweest, hadden we dit keer een ander uitstapje. Ik ging met een aantal andere studenten het bos in om daar te overnachten. We zijn naar een plek gereden naast een groot meer. Hier kon je helemaal niks van zien want het had ’s nachts en ’s ochtends enorm veel gesneeuwd. Het hele bos zag dus weer wit! Nadat we de tent op hadden gezet en een kampvuur hadden gemaakt gingen we soep warm maken. Ook worstjes en marshmellows konden hierbij niet ontbreken. Wat we daarna gedaan hebben? Helemaal niks, gewoon tot 2 uur 's nachts naar het vuur zitten staren en gezeverd met allerlei mensen.
Buiten vroor het wel, maar daar merkte je bij het kampvuur niets van natuurlijk. In de tent hadden we ook een stookkacheltje staan. Ach, ik heb bijna niet geslapen omdat het gewoon totaal niet kon. Ik lag op een bult en ik kon mijn benen niet strekken omdat hier andere mensen lagen! Het was daarentegen wel een hele leuke ervaring om dit te doen.

Na weer 3 dagen op school gezeten te hebben kwam de volgende trip in zicht: Sint-Petersburg! Weer moesten we met de bus naar Helsinki, waar het cruiseschip stond te wachten. De boottocht was niet heel bijzonder, alleen we (of beter gezegd, ik alleen) had veel mensen uitgenodigd om in onze cabine van 9 vierkante meter wat alcoholische versnaperingen te nuttigen. Zoals ik tegen buitenlandse studenten had gezegd: I was a little bit tipsy…

Na een korte nacht van een uur of 2 werden we weer wakker want het schip was aangekomen. Het was 2 uur later in St. Petersburg, dus daarom was de nacht zo kort, dat snappen jullie wel hè. Als blikken konden doden dan was ik Rusland nooit ingekomen, want wat was die vrouw van de douane me toch chagrijnig zeg! Gelijk een goed beeld van Rusland gekregen! We kregen een gids die van alles wist te vertellen over deze stad. We reden met de bus door de stad en ondertussen zat hij er doorheen te blèèren in het Engels. We stopten als eerste bij Peter & Paul Fortress. Hier is St. Petersburg ontstaan. Om 12.00 uur was er ineens een enorme knal. Er werd vlakbij ons een kanon afgeschoten wat we niet wisten. Dan kun je wel raden dat we toch wel een beetje schrokken. De service in Rusland is slecht, kun je het trouwens wel service noemen? Ze kunnen geen Engels, en het duurde zo super lang. Bovendien was het koud. En het boeit ze niet als je zegt dat het niet te eten is. Na wat gerust te hebben in het appartement, werden we tegen 20.00 uur weer opgehaald voor een Russisch diner met danseressen. Dit was een standaard 4 gangen diner. Het was niet hoogstaand, maar de vodka die we erbij kregen deed wonderen. Tenslotte nog uitgegaan in een kroeg met ook danseressen, alleen dan met iets minder kleren aan.

De volgende dag hadden we vrije tijd dus hebben we zelf de stad bezocht met wat Duitse studenten. Hier heb ik een shirt van Zenit St. Petersburg gekocht! 's Avonds met de limousine op pad. Weer als een malle champagne drinken. Een enorm leuke ervaring om in zo'n gigantisch ding door de stad te rijden. Na deze rit gingen we met de metro naar de metro. De metro is namelijk de grootste club in St. Petersburg en we gingen met de metro, snapte?

Met hele kleine oogjes vervolgens de Hermitage bezocht de volgende dag. Geweldige kamers vol met goud. Aan het einde van de middag nog het voetbalstadion van Zenit bezocht en toen konden we weer met de bus terug naar de haven van St. Petersburg.

De boot kwam de volgende ochtend aan in Helsinki rond een uur of 8. Daarna weer door de douane. We dachten dat we de controle gehad hadden, maar toen werden Maikel en ik eruit gepikt in een groep van 30 mensen, hoe is het ook mogelijk. Ik had 1,5L Bacardi bij me, omdat het taxfree was, was het 2x zo goedkoop als in Finland. Dat mocht blijkbaar niet, want je mocht maar 1L sterke drank meenemen naar Finland. Uiteindelijk vond hij het toch goed, dus mijn super lieve gezicht had weer gewerkt. De lange busreis verder was niet zo speciaal en toen we thuis kwamen, konden we bij Daisy en Lore eten, twee Belgische meisjes! Goed geregeld Basje!

Inmiddels is het alweer April en er ligt nog steeds sneeuw. Ook vriest het nog steeds een graad of 7 ’s nachts. Overdag komt het net boven 0 uit. Het is wel heel lekker weer met veel zon, dus het voelt wat warmer aan.
Afgelopen weekend weer naar Ruka geweest om lekker te skiën! Ditmaal was de temperatuur een stuk beter met zo’n +3 graden i.p.v. -25 toen ik daar in Januari was. De sneeuw was super en een lekker zonnetje kon ook niet ontbreken.

Komende maand zullen we het eens rustig aan gaan doen, want deze maand was prachtig en om nooit te vergeten, maar niet voor mijn bankrekening!

Bas

• 07 April 2014 - 19:02

Ria:

Het is weer een mooi verslag Basje

• 17 April 2014 - 11:27

Gerry:

Haha Bas, Wat een mooi verslag weer!!
    Je ziet en doet wel ontzettend veel!
    Hebben jullie in de karaokebar niet gefilmd toen jullie aan het zingen waren of was het niet om aan te horen? ;-)
    Het tripje naar Rusland heeft wel indruk gemaakt en een katertje achtergelaten, zo te lezen!
    Enne die danseressen, zullen het ook wel koud gehad hebben met zo weinig kleren aan!
    Nou Bas, geniet van alle indrukken en er staan weer mooie foto's op Facebook zag ik!
    En een beet meer studeren en wat minder drank, haha dan is je reisje weer in evenwicht!!
    Veel plezier en tot je volgende verslag!