Eerste twee weken in Finland - Reisverslag uit Oulu, Finland van Bas Robben - WaarBenJij.nu Eerste twee weken in Finland - Reisverslag uit Oulu, Finland van Bas Robben - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken in Finland

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

21 Januari 2014 | Finland, Oulu

De reis is begonnen! De vlucht vertrok om 19.05 uur in de stromende regen op schiphol! Een prachtig aandenken aan Nederland. Na veel turbulentie in het begin kwamen we 20 minuten eerder aan in Helsinki dan gepland. De volgende vlucht vertrok om 23.59 uur. (Het is in Finland een uur later.) Deze vlucht duurde maar 45 minuten en toen waren we in Oulu! Ik vloog met 3 Nederlandse meisjes die ook in het zelfde appartement zitten als ik, dus we konden elkaar leren kennen op het vliegveld. Nadat we onze koffers hadden gevonden liepen we met zijn vieren naar de aankomsthal en daar stonden drie tutors op ons te wachten. Eentje ervan was mijn tutor, Tiina. Per auto werden we naar Otokylä gebracht. Hier ga ik 5 maanden wonen! Ik zit alleen in een kamer en dat is super fijn!

Mijn volledige adres:

Bas Robben
Otokuja 2 A 410
FI-90150 OULU
Finland
(Room 410)

Na een korte nacht van 3 uur slapen moest ik gelijk al naar school. Om 8 uur (7 uur nederlandse tijd) moesten we verzamelen voor ons appartement waar we werden opgehaald om gezamenlijk naar school te lopen. Het had gesneeuwd dus het was een mooie eerste tocht van +/- 15 minuten. De eerste schooldag was begonnen! Na een lange introductie in het Engels was ik al moe van het luisteren en begrijpen wat ze allemaal vertelden. Er werd uitgelegd wat de regels waren van de school en al dat soort gezever. Daarna moest ik mijn vakken in gaan vullen en na dat afgerond te hebben was het al 15.30 uur en dat betekent: DONKER!

(Het wordt hier trouwens 6 minuten per dag langer licht)

Ik moet zo'n 18 uur naar school per week en heb vrijdag vrij. 's Maandags moet ik van 15.00 tot 19.00, dus het rooster kon slechter al zeg ik het zelf.

Wat ik zoal gedaan heb in deze eerste 2 weken is veel nieuwe mensen leren kennen en ook wel wat gefeest natuurlijk. De eerste avond dat ik ging stappen moest ik 5,- entree betalen om de club binnen te komen. Daarna ging ik mijn jas ophalen en die man zei: Kolme Euro ole hyvää. Dat betekent dus 3 euro voor je jas! Belachelijk! Een biertje (0,4L) kostte € 5,40. Dat is dus wel wat anders als in Nederland!

De eerste vrijdag die ik in Oulu was, hadden we een internationale oriëntatiedag voor alle buitenlandse studenten in Oulu. Hier werd o.a. verteld wat voor trips je kon gaan maken. 's Avonds werden we verwacht bij het gemeentehuis en kregen we in een prachtige zaal een luxe diner. Bier hadden ze niet, alleen witte en rode wijn. Dit was het beste eten tot nu toe in Finland!

De eerste week was het hier +2 graden. Dit is extreem hoog voor Finland. Alle finnen waren chagrijnig omdat het niet koud genoeg was. Ze vertelden ons dat dit wel ging gebeuren en jawel, een week later was het -20. Het koudste wat ik hier tot nu toe heb meegemaakt is -29 met een gevoelstemperatuur van -33. Dit is niet in Oulu geweest, maar in Ruka.

Afgelopen weekend ben ik naar Ruka geweest voor 4 dagen. Lekker skiën! We zaten in een prachtig huisje met 14 mensen. In ons appartement zaten veel Duitse studenten, maar ook mensen uit Slovenië, Oekraïne, België, Frankrijk, Nederland, Denemarken en zelfs the USA. We kwamen laat in de middag aan en moesten diezelfde dag onze ski's en skischoenen gaan halen. De avond verder was leuk met een kennismakingsspel.

De volgende dag moesten we vroeg op om lekker te gaan skiën! Temperatuur -20 graden! Prachtig uitzicht met de opkomende zon, maar ook weer met de ondergaande zon, echt geweldig. Je kon tot 23.00 uur skiën, want ze hadden hier op alle pistes lichten. 's Avonds lekker in de sauna gezeten. 90 graden was het, wel wat anders dan -20.

De tweede dag skiën was een wat mindere dag. Het was heel mistig en er stond een harde wind. Dat maakte de gevoelstemperatuur -33 graden. Dit was niet heel tof als je naar beneden ging skiën. Voordat je boven was met de lift was je al helemaal bevroren. Diezelfde avond nog naar een club gegaan. En ja hoor! Finse blonde vrouwen! Ze zijn natuurlijk niet allemaal blond, maar er zijn er meer dan in een Nederlandse kroeg. De volgende dag weer 3 uur terug met de bus en we waren weer in Oulu.

Een begin is gemaakt en mijn eerste trip zit er al op! Natuurlijk is alles even wennen. Je moet voor jezelf koken, (al is het eten op school heel goed en heel goedkoop), je moet wassen, strijken, stofzuigen, afwassen en natuurlijk alles zelf regelen als iets kapot of als je iets niet hebt wat je eigenlijk wel hoort te hebben.

Kortom: De eerste twee weken zijn voorbij gevlogen en heb al zoveel dingen meegemaakt, maar als ik die allemaal vertel dan zijn jullie een uur aan het lezen. Ik zal over een paar weken wel weer een update geven hoe het leven hier is. Nu is het in ieder geval koud en er ligt sneeuw die er nog wel even blijft liggen omdat het nu gemiddeld -15 is.

Groeten uit Oulu!

Bas

  • 21 Januari 2014 - 12:22

    Els Van De Wiel:

    Ha Bas.
    Een mooi avontuur hoor! Ik hoef me geen zorgen te maken over jou, jij maakt het wel daar.
    Heel veel succes en vooral veel plezier! X Els.

  • 21 Januari 2014 - 12:34

    Maja Kolsteren:

    Hoi Bas.

    Even reageren na dat ik je verslag heb gelezen. Wat een belevenis, geweldig!
    Ik ben blij dat alles goed met je gaat, het zal echt wel wennen zijn maar zo te lezen lukt dat wel.
    Hier wil het geen winter worden, maar daar zit jij natuurlijk niet mee, ik eerlijk gezegd ook niet.
    Alles gaat hier z'n gangetje.Ik wens je nog heel veel plezier en veel succes met je studie.

    Hartelijke groetjes, tante Maja.

  • 21 Januari 2014 - 19:02

    Miriam Robben:

    Ha die Bas,

    Wat een avontuur daar in Finlande. Als heel die vijf maanden zo gaan als de afgelopen 2 weken dan vliegt de tijd voorbij. Geweldig om je reisverslag te lezen. Wat een andere wereld is het daar. Succes met je studie en geniet met volle teugen. By the way geen heimwee?

    Groetjes van mij en tot het volgende reisverslag.



  • 21 Januari 2014 - 20:40

    Tonny:

    Hallo Bas,
    Leuk om je reisverslag te lezen.
    Kreeg t er wel wat koud van. -33. Brrr.
    Heel veel leut daar en probeer ook nog wat te studeren :-)

    Groetjes van (tante)Tonny

  • 21 Januari 2014 - 21:26

    Huub Verbaandert:

    Heey Bas,
    Tof dat je het naar je zin hebt in Finland. Maar brrr wat is het koud daar. Have fun daar en succes met je studie.

    Groeten Huub.

  • 21 Januari 2014 - 23:49

    Marie-Louise:

    Hey die Bas. leuk om te lezen, al heel wat gezien en meegemaakt. Nog veel succes daar !! Groetjes ML

  • 22 Januari 2014 - 11:43

    Marlynn:

    Ja vergeet mij helemaal te vermelden!!:o Haha.
    Leuk verslag om te lezen vent! Hoop dat het alleen nog maar leuker wordt nu.
    Make it a time to never forget:) -xxxx-

  • 03 Februari 2014 - 14:38

    Gerry:

    Hooooi Bas,
    Nou klinkt allemaal heel gezellig!! Die eerste dag heb je zeker wel even zitten slapen in de klas. Poeh poeh, 3 uurtjes slapen is niet veel.
    En wat zul je zelfstandig worden, zelf koken, wassen, strijken, jaja een heel huishouden doen jongen!!
    Je zal er niet makkelijk dronken worden, als het bier zo duur is! Ik zou daar maar vlug het "Happy Hour" introduceren!! ;-)
    Zet hem op daar en we wachten op je volgende verslag!!
    Ps. Mooie foto's op Facebook!!
    Groetjes Gerry

  • 17 Februari 2014 - 08:49

    Rietje En Dre Cuijpers:

    Jij gaat het daar wel volhouden zo te lezen, genet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Oulu

Bas

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 3996

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Finland 2014

Landen bezocht: